📞
14 lis 2023 4 min czytania

Struktura strony internetowej pod seo - jak zaplanować strukturę stony WWW?

Przewiń do nagłówka

Uruchamiając stronę internetową w swojej firmie na samym wstępie powinniśmy zaplanować jej strukturę.

Pomoże nam to w przyszłości uporządkować sprawę z linkowaniem wewnętrznym oraz poukładać tematykę tak, aby ułatwić klientowi oraz botom google poruszanie się po naszej stronie.

Od czego powinniśmy zacząć planując strukturę strony WWW?

W zależności od prowadzonej przez nas branży powinniśmy na samym początku stworzyć mapę decyzji zakupowej naszego klienta, ja w tym wpisie wezmę za przykład branże sprzedaży maszyn rolniczych.

W załączniku przedstawiam strukturę decyzyjną ilustrującą w jaki sposób klient może zdecydować się na zakup. Wydaje mi się, że nie pominąłem żadnego aspektu, który mógłby dodatkowo wpłynąć na decyzję o zakupie maszyny rolniczej.
Jeżeli istnieje możliwość powinniśmy pokazać zaplanowaną przez nas strukturę handlowcom bądź osobom zaznajomionym z branżą w celu uzupełnienia ewentualnie brakujących decyzji zakupowych.

Projektowanie struktur może nam ułatwić także zajrzenie do konkurencji i podejrzenie w jaki sposób zdecydowali się ułożyć strukturę swojej strony.

Wygląd struktury strony internetowej w praktyce

Kiedy ustalimy decyzję zakupową naszego klienta możemy przejść do ustalania tzw. wpisów głównych w danej tematyce (nazywane są one też także wpisami matkami).

Czym są "wpisy matki"?

Są to najważniejsze wpisy, poprzez które chcemy dotrzeć do klientów, którzy zadają pytania związane z naszą branżą rolniczą. Zazwyczaj wpisem matką będzie najczęściej wyszukiwane zapytanie dotyczące danej kategorii.

W tym przykładzie dotyczy to zakupu ciągników rolniczych oraz pozostałych maszyn rolniczych.

Wpis główny powinien być ogólny ze względu na tworzenie do niego tematów powiązanych, aby nasz blog z czasem mógłby być jak najbardziej skalowalny.

Głównym tematem w przypadku ciągników może być wpis o nagłówku:

"Jaki wybrać ciągnik rolniczy?"

Niekoniecznie jednak najbardziej ogólny wpis musi być wpisem matką w naszej branży.

Możemy równie dobrze rozszerzyć zapytanie i tematem głównym wybrać równie dobrze wpisy z długimi ogonami np.:

"Jaki wybrać ciągnik w zależności od mocy?"

lub

"Jaki wybrać ciągnik w zależności od posiadanego areału?"

Jest to dosyć trudny wybór, ponieważ obydwa tematy są bardzo często wyszukiwane. Tłumacząc intencje zapytania naszego klienta możemy dojść do kanibalizacji danego tematu ze względu na jego zbliżone wytłumaczenie podjęcia decyzji (jeżeli zdecydujemy się opisać obydwa tematy).

Dlatego finalna decyzja zawsze powinna być nie tylko kierowana jak najwieksza ilością zapytań, ale także powinna być dopasowana do rozwiaząń lub uslug oferowanych przez nasza firme.

Jakie warunki musi spełniać wpis główny na blogu?

Wpis główny powinien być jednym z najbardziej obszernych wpisów na naszej stronie. Powinien być maksymalnie rozbudowany i opisywać jak najwięcej aspektów, które mogą trapić naszych klientów podczas decyzji zakupowej.

Jakie warunki musi spełniać wpis główny w strukturze blogowej

Opisując dany temat powinniśmy wczuć się w potrzeby naszego klienta i samodzielnie przejść etap zakupowy lub jeżeli pozwalają nam na to środki przeprowadzić badania rynkowe pod kątem potrzeby klientów.

Zasada tworzenia wpisów jest dosyć prosta, im więcej aspektów opiszemy w naszym wpisie tym większa szansa na lepszą pozycje w internecie.
💡
Tworzenie samego wpisu opisałem bardziej dokładnie we wpisie:
Jak poprawnie napisać bloga pod SEO?

Przykładowa struktura strony internetowej

Struktura naszej strony powinna wyglądać mniej więcej w następujący sposób, taka struktura sprawdzi się w większości stron internetowych.

poprawna struktura strony WWW
Przykładowa struktura strony

Tworząc nowe podstrony musimy mieć na uwadzę aspekt ich umiejscowienia w strukturze witryny, nie możemy pozostawiać żadnych osieroconych stron (ang. orphan pages) czyli takich stron, do których nie można przejść inaczej niż wpisanie bezpośredniego linku URL w pasku wyszukiwarki lub poprzez dotarcie do niej z wyników wyszukiwania (SERP).

Narzędzia użyteczne w planowaniu struktury strony internetowej

Oto kilka narzędzi, które mogą pomóc w planowaniu struktury blogowej.

1) Program do ilustrowania (mapa myśli)

Planując strukturę blogową warto zdecydować się na ilustrowanie całego schematu tak, aby w łatwy sposób przedstawić cały schemat dla naszego klienta bądź partnera biznesowego. Ja korzystam z darmowego Xmind.

2) Wikipedia

Jest to jedna z lepszych stron, na której możemy się wzorować jeżeli mamy problem z zaplanowaniem stuktury linkowania wewnętrznego na naszej stronie.

Za przykład może posłużyć nam nawet wpis o ciągnikach z wikipedii
nie jest to co chcemy osiagnać w naszym przypadku, ale jest to dobry punkt wyjścia.

Polecam także sprawdzić, czy dany temat nie jest opisany bardziej w jakims innym języku. Istnieje szansa, że zauważymy kolejny aspekt do opisania, o którym wcześniej nie pomyśleliśmy.

3) Narzędzia SEO użyteczne w planowaniu struktury strony

Ahrefs,
ScreamingFrog,
Google search console.

Czy strony muszą być linkowane kaskadowo?

- Nie muszą, możemy zaplanować strukturę kaskadową, ale nie jest to wymogiem. W przypadku wpisu o podwoziu możemy go przypisać zarówno do ciągników jak i kombajnów.

💡
Tworzenie samego wpisu opisałem bardziej dokładnie we wpisie:
Czy blog na subdomenie to dobry pomysł?
Rejestracja udana! :D
Witam ponownie.
Zasubskrybowano.
Twój link wygasł!
Sprawdź email, żeby się zalogować.
Zaktualizowanao informacje.
Aktualizacja danych nie powiodła się.